Stavební zákon projde v roce 2024 velkou novelou. Jak se novinky dotknou povolení domácích čistíren odpadních vod? Zmizí nebo zůstane oblíbená ohláška? Co už víme dnes a co je ještě ve hvězdách? Vše o budoucnosti povolení domovní ČOV na jednom místě.
Je obecně známo, že domovní čistírny odpadních vod se povolují klasickým vodoprávním řízením nebo “zjednodušeným” řízením neboli ohláškou. Postup v jednotlivých řízeních byl již mnohokrát popsán na internetu.
U ohlášky často docházelo k mýlce, že jde o jednoduchý a rychlý proces. Z pohledu administrativní náročnosti šlo o podobné typy povolení, avšak s různými důsledky pro majitele domovní ČOV.
Klíčovým rozdílem mezi ohláškou a povolením byly:
Doba účinnosti povolení
Povinnosti spojené s údržbou domovní ČOV
Parametry | Klasické povolení | Ohlášení |
---|---|---|
Doba účinnosti povolení | 10 let | Neomezená |
Povinnosti | 2x ročně odběr vzorků | 1x za 2 roky revize |
S novelou stavebního zákona se novelizuje i vodní zákon, který definuje způsob povolení domácí čističky odpadních vod. Pokud nahlédneme do novelizovaného znění, které by mělo vstoupit v účinnost od roku 2024, zjistíme následující:
Povolení domovní ČOV již bude možné jen přes §9, tedy klasickým způsobem na 10 let
§15a, který dosud obsahoval povolení ohlášením, z novely zmizel
Ohlášení domovní čistírny odpadních vod zaniká. Od roku 2024 bude domovní ČOV a septik možné povolit pouze vodoprávním řízením s účinností na 10 let a povinným odběrem vzorků.
Od 1. 1. 2024 tedy již dle platné legislativy (pokud ještě nedojde na poslední chvíli ke změnám) budou nová řízení vedena vodoprávním řízením.
Dle dostupných informací bude první půlrok roku 2024 veden v přestupném režimu a stále bude ještě možné povolovat ohláškou.
Z praxe však víme, že ani dnes nechtěly všechny vodoprávní úřady povolovat ohlášením a je tak velmi pravděpodobné, že zcela vymizí přijímání ohlášek a faktické účinnosti se dočkáme již od ledna.
Z pohledu klientů jde zcela určitě o zhoršení situace. Většina klientů, kterým jsme vyřizovali projekt a povolení, toužila právě po variantě ohlášky. Nikdo nechtěl – ať už z důvodu finančních či restriktivních – odebírat vzorky a pravidelně je odesílat na úřad. Revize byla příliš lákavá.
Na druhou stranu bylo z úst vodoprávních úřadů často slyšet, že tak ztrácí kontrolu nad vypouštěním odpadních vod z domácností, protože bez udání nemají možnost zásahu. Zde je nutno podotknout, že jeden neukázněný soused mohl svou čistírnou významně škodit okolí.
Novelu čteme jako projev nedůvěry majitelům domovních čistíren a zvýšení pravomoci úřadů. Je však otázkou z praxe, zda taková úprava má vůbec smysl. Jednoznačně zjednoduší procesy úřadům a projekčním kancelářím, protože se budou starat pouze o jeden typ řízení, avšak zákon se dle naší spekulace zcela mine účinkem.
Ani dnes nemají úřady pod kontrolou odebírání vzorků z ČOV. Nemají na to čas. Totéž platí o kontrole starých septiků a odpadních jímek (žump), které by se měly pravidelně vyvážet. Vymahatelnost je v tomto případě na nule. Pokud nyní přibydou tisícovky domovních čistíren a septiků ročně, pak při stejné rychlosti státní správy půjde skoro o kolaps vymahatelnosti a kontroly.
Vyžádejte si konzultaci a získejte slevu 1 000 Kč.